Z historie trolejbusů v Pardubicích © ing. Ladislav Podivín
Tato stránka je součástí Stránek trolejbusu 353 - http://www.trolejbus.cz

Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ

8. Vozový park

Trolejbus.cz > MHD PardubiceHistorie >  8. kapitola

Tuto kapitolu Vám přiblížíme poněkud odlišně, než jak byla uvedena v knize. Na tomto webu totiž evidence vozidel je už delší dobu a tak je zbytečné prezentovat totéž dvakrát. Existující přehledy, které otevřete buď  kliknutím na tento odkaz nebo také v hlavním menu, byly pouze doplněny o texty z knihy. Jedná se o tyto vozidla:  Tatra T86Škoda 7TrŠkoda 8TrŠkoda 9TrŠkoda 14TrŠkoda 21Trvlečné vozy.

Pardubické trolejbusy byly zpočátku číslovány od 101 výše (autobusy od jedničky). Na jaře 1979 se však evidenční čísla autobusů začala nebezpečně přibližovat k číslu 100 a proto bylo rozhodnuto, že u trolejbusů bude jejich evidenční číslo zvýšeno o 200. Přepsání čísel na vozidlech proběhlo postupně během několika dní. Běžným zvykem dříve bylo, že nový vůz obdržel evidenční číslo po voze zrušeném. Ve statistice je proto ještě číslice za lomítkem určující, o které se jedná obsazení. Od roku 1996 se přidělování použitých evidenčních čísel přestalo aplikovat (s malými výjimkami při nákupu ojetých vozidel), číselná řada začala pomalu růst a přiblížila se hodnotě 400.

Trolejbusy, které v Pardubicích zahajovaly provoz, byly modré a krémové. Další vozidla, nová i ojetá, přicházela již v červeném provedení. Do tohoto nátěru pak byly postupně uváděny i původní motorové a vlečné vozy. První trolejbus Škoda 9Tr byl v exportním barevném provedení. Vozy 14Tr byly nejprve dodávány v klasické kombinaci krémové a červené barvy, zpočátku i s tmavě fialovou spodní částí. V roce 1991 se objevily první celovozové reklamy. Nové trolejbusy pak byly dodávány výhradně bílé. Starší vozy se při obnově laku stříkaly do všech možných barevných odstínů v očekávání, že se již někdo najde, kdo si na takový podklad nechá vyrobit reklamu. Proto jsme mohli potkávat trolejbusy zelené, modré, bílé i černé. Pestrobarevné variace, pomineme-li různé nepovedené odstíny červené až hnědé, se vyhýbaly starším trolejbusům Škoda 9Tr až dvě výjimky. Tou byly vozy číslo 352 a 363, které dostaly nový lak v inversním provedení. Trolejbus 363 pak dokonce vozil i reklamu.

Ve statistických přehledech jsou tabulky rozděleny podle typů vozidel a ta jsou pro přehlednost uspořádána vzestupně podle evidenčních čísel bez ohledu na posloupnost jejich zařazování do provozu. Kreslené obrázky jednotlivých typů nejsou přesnými technickými výkresy.

>> na začátek stránky <<

další kapitola >>

aktualizace této stránky: 10.01.2008 , http://www.trolejbus.cz