Z historie trolejbusů v Pardubicích © ing. Ladislav Podivín
Tato stránka je součástí Stránek trolejbusu 353 - http://www.trolejbus.cz

Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ

Zrušené trolejbusové tratě

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > Kniha > Zrušené trati

Tento text je rozdělen do 3 částí:     1.díl    2.díl    3.díl

Za více než půlstoletí provozu trolejbusů v Pardubicích nedošlo nikdy k masivnímu rušení tratí. Přesto se najdou zrušené úseky, v drtivé většině ovšem jako důsledek změn a rekonstrukcí silnic. Na rozdíl od tramvajových tratí jsou samozřejmě případné zachovalé pozůstatky mnohem sporadičtější a omezují se na stopy po trakčním vedení. O tom, že silnice bývala kdysi hlavní tepnou také může svědčit kvalitní dlažba na dnes zcela místní komunikaci.


I tento sloup u Domova důchodců u Kostelíčka je pozůstatkem zrušené trati. Přesněji řečeno původní trasy dnes napřímeného oblouku. Mimo to zde zde v roce 1961 fungovala provizorní točna.

Ze zrušených tratí a úseků stojí za zmínku následující tratě a úseky. Změn bylo samozřejmě mnohem víc, zde jen ty nejzákladnější:
(V textu jsou použity současné názvy ulic a míst)

1. Trať ke starému nádraží ČSD (1952 - 1958)

Dvoustopá trať odbočovala z ulice 17. listopadu do Smilovy ulice směrem k náměstí Legií. Napojena byla původně do všech směrů, po krátké době provozu však byla křižovatka zjednodušena. Ze Smilovy ulice trať odbočila vlevo po Štefánikově ulici ke starému nádraží, kde odbočila vpravo před budovu nádraží. Dále pokračovala opět vpravo do Jungmannovy ulice a po Palackého třídě zpět do centra. Zde byla opět připojena do všech směrů - jak na třídu Míru, tak zpět na ul. 17. listopadu. I tato křižovatka se hned zpočátku zjednodušila. Kromě části po Palackého třídě byla trať zrušena k 1.5.1958, kdy byl ukončen osobní provoz na starém nádraží. Demontáž trakčního vedení nepokračovala nijak rychle. Kolem roku 1989 bylo možno v celé trase najít závěsy lan na domech, či alespoň stopy po nich. Lepší péče nových majitelů a nové fasády v poslední době už tyto důkazy většinou zakryly. Nejmarkantnější tak dodnes jsou dva závěsy s kusy lan, zachovalé na budově výpočetního střediska ČD a budově SDC Pardubice. Trasa tratě se nadá ani projet autem, protože rekonstrukce Hlaváčovy ulice na tzv. rychlodráhu odřízla Štefánikovu i Jungmannovu ulici od nádraží. Stejně tak se již nedá vyjet z Jungmannovy na Palackého.
Prohlédněte si podrobný projekt této trati.

.
Stavba sloupů na dnešním náměstí Legií


Ještě jednou tamtéž - rok 1951 a v pozadí moderní bus 706RO


totéž místo z druhé strany (a o 53 let později)


dodnes patrná díra po závěsu ve Štefánikově ulici (taky máte na domě díry 46 let bez opravy???)


Ještě v roce 2004 pamatovala fasáda starého nádraží opravdu hodně
(včetně pozůstatků závěsů trolejbusových převěsů)


současná podoba starého nádraží


Jungmannova ulice zcela ztratila charakter hlavní komunikace...

Tento text je rozdělen do 3 částí:     1.díl    2.díl    3.díl

>> na začátek stránky <<

aktualizace této stránky: 10.01.2008 , http://www.trolejbus.cz