Vozový park DpmP a.s. - trolejbusy Škoda 21Tr

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > Přehled vozidel > Š 21Tr

Fotogalerie trolejbusů 21Tr zde

Unifikovaný nátěr na trolejbusu 397

evid. číslo typ zařazen vyřazen výrobní číslo pozn.
385 21Tr 2001 2018 12921   r.v. 2000, prod. Brno
386 21Tr 2001 6/2018 12977  
387 21Tr 2001 6/2018 12978  
388 21Tr 2002 6/2018 13025  
389 21Tr 2002 6/2018 13026  
390 21Tr 2002 6/2018 13055 9-10/2002 v Maďarsku
391 21Tr 2002 6/2018 13056  
392 21Tr 2003 - 13097  
393 21Tr 2003 - 13098  
394 21Tr 2003 - 13112
395 21Tr 2003 - 13113
396 21Tr 2004 - 13114  
397 21Tr 2004 - 13115  
398 21Tr 2004 - 13116  
399 21Tr 2004 - 13117  

Trolejbusy Škoda 21Tr jsou moderní vozidla se samonosnou karosérií a s protiskluzovou podlahou ve třech úrovních :
a) 395 mm – od přední části vozu až za druhé dveře
b) 560 mm – zadní část vozu včetně třetích dveří
c) 760 mm – pro sedící cestující od druhých dveří až k zadní stěně.

Výška prvního schodu je maximálně 345 mm na vozovkou a není závislá na zatížení vozu. Řidič tuto výšku může v zastávce ještě snížit o dalších 60 mm pomocí naklápění, tzv. kneelingu. Troje dvojdílné prosklené elektropneumatické dveře se otvírají dovnitř s možností ovládání cestujícími ve stanici. Vozy používají informačního systému BUSE s venkovními panely na bázi zelených LED diod.

Hlavní technické údaje :
délka přes nárazníky 11 760 mm
maximální šířka skříně 2 500 mm
maximální výška skříně 2 500 mm
maximální výška trolejbusu 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači
rozvor náprav 5 700 mm
pohotovostní hmotnost 10 950 kg ± 3%
počet míst k sezení 26
počet míst k stání 60 (cca 7 osob/m²)
nejvyšší provozní rychlost 65 km/h

Přední náprava má nezávisle zavěšená kola (systém GIRLING). U všech pardubických trolejbusů tohoto typu je zadní tuhá náprava v provedení Rába řady AU. Vypružení vozu je pneumatické. Hydraulické servořízení je v provedení s kuličkovou maticí a ozubeným převodem na hlavní páku. Centrální mazání u našich vozů je systému Tribos. Stejnosměrný sériový motor o jmenovitém výkonu 140 kW je napájen prostřednictvím pulsního měniče. Jízdní pedál je umístěn zcela vpravo. Část elektrovýzbroje je umístěna ve schránách na střeše v zadní části vozu.

Trolejbus je vybaven těmito druhy brzd :
a) provozní elektrodynamická nezávislá (bez rekuperace) – jediný společný pedál,
b) havarijní pneumatická, dvouokruhová (1.okruh zadní náprava, 2. přední náprava), bubnová působí na všechna kola – nemá samostatný pedál (viz a),
c) nouzová – v případě poruchy jednoho okruhu brzdí zbývající okruh,
d) zajišťovací (parkovací) působí na zadní kola – ovládá se ventilem u řidiče,
e) staniční brzda – v případě její aktivace není třeba v době stání ve stanici držet pedál brzdy ani spouštět brzdu parkovací – brzdící účinek se ruší sešlápnutím jízdního pedálu.

Jako zdroj napájení 24V pro pomocné obvody a dobíjení baterií a 3 x 380 V pro pomocné motory slouží statický měnič ALSTOM řady SMT, který byl poprvé použit právě u našeho trolejbusu 385. Tento měnič je umístěn v zadní schráně vozu. Ve zmíněných prostorách jsou současně s měničem také pružinové stahováky Railtech v provedení jako pravý a levý. Provazy od nich jsou vedeny přes dvě rolny a štěrbinami pod zadním oknem vystupují vzhůru k lehkým sběračům ESKO. Stahováky se natahují pomocí ráčny s nástavcem skrz malé otvory v zadním čele. Větší otvory slouží ke zpřístupnění aretačních kliček. Trolejbusy Škoda 21Tr jsou vybaveny množstvím elektronických prvků, ovládacích i diagnostických. Řadu hodnot a parametrů lze naprogramovat. Uvést takový trolejbus do provozu před výjezdem na trať se v mnohém podobá startování složitého počítače.

První trolejbus Škoda 21Tr pro Pardubice byl převzat na konci roku 2000 s tím, že zůstane ve výrobním závodě za účelem zkoušek nových prvků (měnič, zadní náprava apod.). Dne 18.2.2001 tento vůz dorazil na vagónu do Pardubic a o tři dny později poprvé vyjel do ulic. Nařízený zkušební provoz bez cestujících skončil v březnu. Dne 26.3. byl tento moderní trolejbus poprvé nasazen na linku (číslo 3). K zařazení do účetní evidence však došlo až v červenci 2001 po uzavření všech procesů spojených s definitivním získáním všech potřebných dokladů o způsobilosti k provozu.

Fotogalerie trolejbusů 21Tr zde

>> na začátek stránky <<

aktualizace této stránky: 03.07.2018 , http://www.trolejbus.cz