Archiv stránek trolejbusu 353

Hlavní stránka webu trolejbusu 353 > Archiv - května 2008

29. května 2008 - Udělejte si radost - kupte si USB gramofon!
Máte doma ještě někde v krabicích klasické gramofonové desky a už si je nemáte na čem pustit? Nebo je váš jediný gramofon skříňové gramorádio po dědovi někde na chalupě? Pokud investujete pár stokorun, můžete si pořídit low-endový gramofon, který umí ukládat zvuk z gramofonových desek (a i z rádia nebo externího zdroje) přímo na USB "flešku" nebo na SD kartu ve formátu mp3. Pořídil jsem si tuhle hračičku hlavně pro digitalizaci starých country a folkových desek a je to pěkné, levné a funkční. I vestavěné rádio hraje docela slušně, navíc to celé docela pěkně vypadá. Samozřejmě je to levný přístroj a asi by propadl u odborných testů hi-fi kvality, což mi je ale srdečně jedno. Koupit se dá všude možně, já si vybral internetový obchod patro.cz, který byl v součtu ceny a poštovného o pár korun levnější než ostatní.
Gramofon
Celý název přístroje je SMARTON SM PH20USB
 29. května 2008v 11:33 | odkaz
28. května 2008 - Rozvoj trolejbusové sítě MHD do roku 1990
Velice pěkný článeček otištěný ve Zpravodaji MěstNV číslo 4 v roce 1983. Článek obsahuje několik veskrze silně optimistických možností a rozšíření provozu trolejusů u nás - rozhodně je to zajímavé čtení. Oskenovaný článek včetně mapky najdete zde > Rozvoj do roku 1990. Dále pro ortodoxní šotouše jsou ke stažení připraveny Vozové jízdní řády linek 51+52 - jsou to tři soubory jpg v zipu, lepší formát nemám. Na web Dopravního podniku jsem dnes dával zastávkové jízdní řády linek 51 a 52, takže je možné už zjistit přesné časy i tam. Jako poslední novinku na webu zmíním fotogalerii z nasazení autobusů 175 a 176 na Abilympiádě 2008 > Abylimpiáda (fotil Štěpán Kocourek).

Rozvoj
 28. května 2008v 21:17 | odkaz
24. května 2008 - Lávka u Prioru
Fotoseriál o lávce u Prioru / K-Martu / Tesca opět z archivu kolegy Lp:
Tak už lávce u Teska odtikávají poslední dny života. Nevím přesně kdy, ale některý z blízkých víkendů přinese výluku v Palackého ulici a demontáž zbytků lávky. Takže fotit a fotit, dokud ještě stojí alespoň její torzo. Nová lávka bude kdoví kdy a kdovíjak bude vypadat.
Trochu jsem zapátral ve svém archívu a vytáhl pár fotek ze starých dob, kdy lávka ještě nestála, kdy se stavěla a kdy fungovala.
Nejstarší snímky pocházejí z roku 1982 (tři z března – foto Lp a jeden z léta – foto Z.Chvíla) a ukazují stav bez lávky. Také snímek z března 1984 s trolejbusem 361 v zastávce u Prioru ukazuje situaci před výstavbou (též foto Lp). Další série fotek pochází ze dne 24.11.1984, kdy byla během výluky instalována konstrukce lávky přes silnici. S trolejovým vedením se tehdy hýbalo jen ve směru dolů.
Vzpomínám si, že jsem chtěl, aby trolejové vedení bylo co nejvýš a zároveň aby na lávku nebylo fixováno. Vyzkoušeli jsme to jedním trolejbusem a odjeli na základnu. Za chvíli jsme tam museli znovu, protože když jely dva trolejbusy za sebou, troleje se dotkly prken. Dřív totiž bývaly daleko vyšší přítlaky na sběračích. Vše vyřešily volné dorazové svorky se silonovou bambulkou.
Z provozu pod fungující lávkou přikládám pouze jeden snímek z 10.února 1986. Na mostě byl z obou stran nápis Tesla Pardubice k.p. a to tak, aby vždy byl nad pravou polovinou vozovky. Nenechte se mýlit, skutečně se uvažovalo, že Palackého třída bude čtyřproudá. Proto nápis ve směru od nádraží byl nad trávníkem. Pod lávkou byla ještě dřevěná koryta nad trolejovými stopami. Pod nimi jsou vidět volné distanční svorky. Když byla lávka slavnostně otevřena, tak před přestřižením pásky pohovořil k lidu předseda MěstNV s.JŠ. Stál sice na rampě nad námi, ale neměl žádný mikrofon. Hluk z ulice pak způsobil, že jediné, co mi utkvělo v paměti byla jeho gesta, protože slova slyšet nebylo.
Fotek z provozu se jistě najde mnohem víc a jistě jsou i na tomto webu - třeba zde.
Na počátku roku 2007 se ještě po lávce dalo chodit. Stavba velkého „Lidlu“ na Masarykově náměstí však brzy ukrojila sestupnou šroubovici, která byla původně navržena jako napodobenina jisté lávky přes magistrálu v Praze. Jen se tehdy trochu nepovedlo dodržet lehkost pražské konstrukce. O průběh celé stavby lávky u Prioru se zajímala armáda a já mám osobní tajné podezření, že kromě požadavků na podjezdovou výšku si dali také podmínku, že přes most musí přejet i tank. Jinak si tu robustnost nedovedu vysvětlit.
Poslední snímky ukazují aktuální stav. Pod lávkou je stále stanice MHD, původně jen trolejbusová pro linky číslo 2 a 3 (a 15), později načas i pro linku 6 a pak i 18 a 24 no a samozřejmě i pro třináctku a třiatřicítku, chvíli i pro čtyřku a mnohé jiné včetně letní 51. Zastávka je velmi frekventovaná, což dokazuje snímek tří trolejbusů, které v praxi předvádějí, co znamená písmeno „H“ ve zkratce MHD.
Fotopříloha k článku je zde, otevře se i po kliknutí na obrázek níže.
© Lp květen 2008
http://foto.reitmayer.cz/mhd/lavka

 24. května 2008v 23:11 | odkaz
22. května 2008 - Autobus, který měl smůlu
Dnes přinášíme opět zajímavé čtení od kolegy Lp - dnes bude řeč o pardubickém autobusu s evidenčním číslem 14/II.

Ke dni 31.1.1969 zařadil DPmP do evidence téměř nový autobus (r.v.1968) Škoda 706 RTO CAR (výrobní číslo 72506804), který zakoupil od STS Dražkovice. Autobus byl ozdobený proužky laděnými prý do zelena a sloužil hlavně zájezdové dopravě. Cestujícím sloužily jedny čtyřdílné shrnovací dveře. V létě 1971 měl tento vůz těžkou nehodu v Polsku, když v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího nákladního auta. Příčinou nehody byla zřejmě únava řidiče autobusu. V té době totiž bylo běžné jezdit téměř bez přestávek. Po nočním návratu z jednoho zájezdu klidně vyslali řidiče ještě nad ránem na zájezd jiný. Zničený autobus se vrátil do Pardubic na vagónu. Z fotek si můžete udělat představu o tom, kolik v plně obsazeném voze bylo asi zraněných.

Podle údajů z podnikového archivu byl autobus číslo 14 přestavěn na červeno – krémový městský se dvěma dvoudílnými dveřmi. Jinými slovy, zřejmě dostal úplně novou karosérii. Měl však nadále stejnou poznávací značku PU-30-89 a protože mu zůstala „rychlá“ zadní osa, byl také hojně využíván pro kratší zájezdy. V červnu roku 1974 se nedaleko Nasavrk na rovném úseku silnice téměř čelně střetl s jiným erťákem. Byl to autobus ČSAD jedoucí na lince Chrudim – Ctětín – Nasavrky – Seč – Hedvíkov. O této nehodě toho moc nevím. Snad jen to, že se asi jednalo o nepřiměřenou rychlost a nezvládnutí vozu naším řidičem.

Autobus číslo 14 tak opět přišel k rozbité přední části. Po opravě pak jezdil ještě do 1.10.1979, což je datum jeho inventárního vyřazení a převedení do JZD Rokytno. Archívní obálka s fotografiemi starými 30 a více let a označená heslem „nehody“ je opravdu velmi naditá. Dříve byly sice silnice poloprázdné, ale nehod autobusů bylo jako máku. Některé umělecké fotografie zničených interiérů byly dokonce posílány na výstavy. Inu v době, kdy se opěvoval „dým z továren“, bylo možné leccos (což za pár let určitě v trochu jiném slovosledu řeknou naši potomci i o nás).

Fotogalerii z nehod nebohého autobusu číslo 14 najdete zde.
© Lp květen 2008
Autobus 14
Kliknutím na fotku otevřete galerii autobusu 14

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Trolejbus 34
Už před měsícem poslal kolega kFo dvě fotky 14Tr0 číslo 34 v roce 1990 v Mariánských Lázních, ale až dnes jsem je přidal na web - pokračujte kliknutím na fotku
 22. května 2008v 21:25 | odkaz
19. května 2008 - Víkendové akce a další
V sobotu 17.5.2008 opět do ulic vyjely oba pardubické trolejbusy 9Tr - jednalo se o jízdu u Dne pěstounské péče. Ten samý den odpoledne potom vyrazil do Holic na akci připomínající 100 let autobusové dopravy podnikový "erťák" číslo 28. Fotky a krátký popis obou akcí od kolegy Lp najdete na stránce akce.

Holice
Náš autobus byl v Holicích ve velmi dobré společnosti

Část šotoušstva se ale ve stejný den nacházela přibližně o 220 kilometrů dál na východ ve Štramberku. Spolu se mnou totiž na druhý sraz Moskvč klubu ČR vyrazili i kolegové z PSHŽD Petrásek a Biško, kterým jsem svěřil Modrou střelu. Já potom jel s "Banánem" a spolu s námi jela ještě dvě auta a v nich kolegové moskvičáři Klásek a Pavel Zich. Na stránkách Moskvič klubu Pardubice najdete více než 100 fotografií z akce a i trochu videa.

Banán
Můj druhý Moskvič 412 "Banán" jako imitace ruského taxíku u hradu Bouzov

Aktuální informace z vozovny - po dlouhé době se daly do pohybu některé dlouhodobě odstavené a z pravidelného provozu už vyřazené trolejbusy. Kromě trolejbusu 355, o jehož oživení jsem u nedávno psal byly dnes v pohybu (prozatím jen za tahačem) další dva trolejbusy. Fotky jsou na stránkách trolejbusů 314 a 344. Oba vozy, odstavené od listopadu roku 2006 by měly být spolu s t-355 prodány do Litvy.
314+344
Trolejbusy 314 a 344 po velice dlouhé době zase pod trolejovým vedením

Poslední bod - i šest let stará stránka může být stále ve vývoji: na stránku o oslavách 50-ti let trolejbusů v roce 2002 doplněno patnáct fotek, které jsem dostal od kolegy z DP. Po letech jsou fotky možná zajímavější než když byly aktuální.
7Tr - 2002
 19. května 2008v 20:10 | odkaz
15. května 2008 - Aktualizace
Po čase jsem opět doplnil něco fotek cca z posledního měsíce do pardubických galerií. Nové fotky jsou u trolejbusů 305, 306, 320, 346 (nová verze reklamy), 361 (foto z rozebírání trolejbusu), 362, 372, 375 a autobusů 14, 57, 61, 134, 135, 142, 163, 166, 176, 179 a 183 (první provozní fotka). Dále je na stránce podnikové historické osmičky doplněno šest snímků téměř aktuálního stavu - z 27.dubna > www.trolejbus.cz/skoda-8tr-136.htm.
Pár obrázků se objevilo i na chaotické stránce MHD Praha - náhodou se mi totiž podařilo vyfotit soupravu metra na výtažné koleji u depa Hostivař. Aktualizován je i přehled vozového parku, trolejbus 361 jenuž přeřazen do kolonky vyřazená vozidla, i když nevím kdy oficiálně vyřazenen opravdu bude.
šm11
Dvě krásné fotky z archivu DPmP jsou na stránce Autobusy řady Š11. Na téhle je ŠM11 číslo 43, na druhé pak ŠD11 číslo 25 s karavanem v Drážďanech.
 15. května 2008v 13:25 | odkaz
9. května 2008 - Trolejbusová hospůdka
Už před lety zůstal shodou okolností v Pardubicích ex-plzeňský trolejbus 14Tr číslo 388. Nakonec se dostal v roce 2003 až do Kovošrotu v Cholticích, kde se dříve šrotovaly i poslední provozní trolejbusy 9Tr. Kovošrot nakonec nebyla konečná stanice, od roku 2004 byl totiž trolejbus umístěn u rybníku nedaleko obce Pamětník. Po čtyřech letech od mojí návštěvy se tam ve čtvrtek 8.5.2008 vypravil kolega MJ. Trolejbus nalezl a to dokonce ve stále obstojném stavu - slouží dokonce jako hodně netradiční rybářská hospůdka. Více napoví fotky, které tam pořídil a které jsem přidal na stránku o ex-plzeňských trolejbusech.

388
 9. května 2008v 21:29 | odkaz
8. května 2008 - Dvě videa z akce "Zahájení sezóny"
Nejprve jedno "šotovideo" - autorem je GASON39, druhá je potom reportáž ČT, která byla v den otevření vysílána v pořadu Zprávy z regionů.



 8. května 2008v 21:27 | odkaz
4. května 2008 - První letošní velká akce za námi
Včerejší akce "Zahájení sezóny 2008" je úspěšně za námi. Setkala se s velmi vysokým zájmem návštěvníků, naše Museum během jednoho dne navštívilo podle našich odhadů téměř tisíc návštěvníků. Kromě okružního motorového vlaku, na který navazoval autobusový výlet na zříceninu tvrze Svojšice, jezdily oba naše trolejbusy a k Museu zajížděl historický autobus Škoda 706 RTO Dopravního podniku města Pardubic. U musea byla v provozu nejen naše zahradní železnice LGB, ale i další železnička, které dopravovala malé návštěvníky. Kolega Malinovský prezentoval v chodu nejen svůj parní stroj, ale také nově zrenovovaný stabilní motor Slavia. Děkujeme všem kolegům a spolupracovníkům za pomoc při zajištění takto rozsáhlé akce.
V odpoledních hodinách potom naše trolejbusy spolu s vozidly DP plynule pokračovaly v jízdách u příležitosti akce v Lázních Bohdaneč. Fotografie z ranního i odpoledního programu najdete v naší galerii > Zahájení sezóny 2008. Rádi do galerie dodáme i další Vaše fotografie, především od Musea a z jízdy motoráků. Obrázků vozidel MHD už máme celkem dost.
Foto Krupi
Škoda 706 RTO na lince k Museu projíždí Sladkovského ulici (foto Krupi)
 4. května 2008v 11:41 | odkaz
2. května 2008 - Aktualizace
V galerii trolejbusů z Hradce Králové je nově přeskenovaná většina fotek z let 1996-2000. Do galerie trolejbusů 14Tr z Pardubic je doplněno asi 25 černobílých fotek z let 1989-1991. Například u vozu 332 jsou hned čtyři provozní fotky.
Připomínám, že v sobotu proběhne zahájení sezóny Musea a odpoledne jezdí historické trolejbusy do Bohdanče - jízdní řády jsou v tomto příspěvku.

HK
Trolejbus 14Tr číslo 13 v Hradci Králové v roce 1998
301
Trolejbusy 14Tr01 číslo 301 a 14Tr07 číslo 316 v roce 1991
 2. května 2008v 01:08 | odkaz

---

http://www.trolejbus.cz