Archiv stránek trolejbusu 353

Trolejbus.cz > Novinky ze stránek trolejbusu 353 > Archiv
13. srpna 2005 - Dopravní zážitky - dovolená na Slovensku
Strávil jsem u našich východních sousedů jen pár dní. Jezdím na Slovensko rád, mimo jiné i kvůli vzpomínkám na můj roční pobyt v Žilině před 14 lety. Ale k těm dopravním zážitkům: Nejdřív jsme se svezli úzkokolejkou z Trenčianské Teplé do T. Teplic a zpět. Byl jsme tam poprvé v životě a hned s dvěma malými dětmi, takže žádný velký průzkum nepřicházel v úvahu. Nestihl jsem si vyfotit ani městský Ikarus v Teplé a další linkový v Ilavě. Potom jsme se přesunuli na Čierny Balog, kde jsme měli ubytování. Samozřejmě jsme absolvovali povinnou cestu železničkou. Zajímavá je ale i ostatní veřejná doprava. Hlavně tím, že autobusy jezdí mnohem častěji než u nás a do mnohem menších obcí (poslední autobus Brezno - Balog - Dobroč v 22.56 každý den a tak podobně). Dále autobusy jezdí celý den slušně plné - opravdu mnohem méně lidí tam má auto a nebo peníze na jeho provoz. Během dne to potom podle toho vypadá na zastávkách, kde vlastně stále někdo čeká. Tenhle hustý provoz má i svá negativa. Za prvé se podepisuje na autobusech. Standardní autobus středního Slovenska je deset a víc let stará Karosa, řádně obouchaná a kouřící, většinou označená ještě ČSAD. Do Balogu při našem pobytu zajížděly hned dvě Karosy minimálně 20 let staré, další ultraveterán jezdil na MHD Brezno. Druhým negativem je konkurence železnici. Osobně bych jel určitě vlakem než uvedenými vraky, ale místní zajímá hlavně cena. Ta mluví pro autobus, který je v přepočtu levnější než u nás, zatímco železnice je dražší (1 km kilometrické banky ČD je za 0,65 Kč, 1 km na Slovensku je v přepočtu cca za 0,79 Kč). Autobusy jezdí do kdejaké díry a v údolích samozřejmě mají jednotlivé linky souběhy. Slovensko navíc také křižuje množství podivných autobusových dálkových linek (Ostrava - Lučenec a podobně). Při jedné odpolední cestě jsme viděli na trase Brezno - Bánská Bystrica (asi 40 km) v protisměru 22 linkových busů (a žádný vlak). Z těch autobusů bylo 19 obstarožních Karos, jeden midibus Mercedes a dvě zřejmě svépomocí rekonstruované C930. Opravdu kvalitní autobus žádný, minimálně tři autobusáci také jeli velmi neotřelým stylem, který by mne určitě příště od používání autobusu odradil.
MHD - na mou hlavní zálibu jsem měl čas jen chvíli v Bánské Bystrici a to co jsem nafotil najdete na stránce MHD Bánská Bystrica a autobusy okolo.
Železnice - na ni už skoro čas nezbyl - jen pro ilustraci čtyři záběry z Turčianských Teplic (v lepší kvalitě najdete fotky na této stránce):

Lokomotivy 736.002 a 736.001 - Turčianské Teplice směrem z Bánské Bystrice

Lokomotiva 750.238 - Turčianské Teplice

Lokomotiva 751.037 - Turčianské Teplice

Reko motorák 812.039 - Turčianské Teplice


Na stránkách PSHŽD je nový článek v rubrice Drážní archeologie: hledali jsme pozůstatky trati Ostravice - Bílá.

 Kategorie: Jen tak| JR | 14:07 | odkaz

Stránky trolejbusu 353, nejen o trolejbusech - http://www.trolejbus.cz