Archiv stránek trolejbusu 353

Trolejbus.cz > Novinky ze stránek trolejbusu 353 > Archiv
2. března 2007 - Děliče křtěné ohněm (od Lp)
Poznámka úvodem: je půl druhé v noci, ale tento článek od Lp musím ještě zveřejnit. Kromě něj je vywebena také aktuální Jandova kurzová analýza platná od 1.3.2007.

V úterý 27.2.2007 dopoledne úderná skupina našich montérů instalovala jeden pár originálních švýcarských diodových děličů ke křižovatce U Kostelíčka ve směru od Dašické ulice. Chvíli poté, co se vrátili z akce, zastavil mne na dvoře jeden vyděšený řidič, který skončil dělenou směnu, a ptal se, co jsme to na těch děličích vyváděli, že po odjezdu montážní plošiny to tam přestalo pípat.
Zatímco jedna parta zápasila U Kostelíčka, druhá skupina prováděla zkoušky s diodovými děliči typu Elektroline ve vratech vozovny. S trolejbusem 305 jsme jezdili přes děliče sem a tam a zjišťovali, jak se budou chovat při vjezdu pod proudem do vypnutého úseku, kde není zkrat, ale „hlad po odběru“. Přitom jsme na boky děličů dávali různé silné magnety a sledovali, kterak ovlivňují roztržení elektrického oblouku. Pokoušeli jsme se také nalézt proud, který by růžky nedokázaly roztrhnout a který by v mezerách mezi segmenty zůstal hořet a pozvolna tak celý dělič opékal, jak už se nám jednou stalo na Sukově třídě. Bohužel, takový proud jsme při našich pokusech nenašli. Víme jen, že by mohl ležet někde mezi 50 až 100 A. Zjistili jsme také, že vliv magnetů je poměrně velký a že dovedou výrazně modelovat elektrický oblouk na opalovacích růžcích do potřebné křivky. Teď zbývá navrhnout „vyfukovací“ magnety nového tvaru, aby se vešly do míst, kde působí nejlépe, a přitom aby nepřekážely průjezdu sběračů.

točna & 361
Zde dovolte malou odbočku od tématu. Zatímco jsme se v hustém dešti houpali na plošině u vjezdu do vozovny, nemohli jsme přehlédnout malá dramata, která se odehrávala přímo pod námi na točně před DP. Než abych to všechno pracně popisoval, přikládám trochu rozhýbaný obrázek. Jestlipak tušíte, proč se trolejbus číslo 361 na lince číslo 7 nemohl dost dobře otočit a vyrazit na trať? Maličko napovím: kvůli odbavovacímu systému to tentokrát nebylo. Ale zpátky k hlavnímu ději.

Švýcarské diodové děliče se od těch českých liší dvojnásobným počtem diod, čemuž odpovídá i počet čtyř segmentů a pěti mezer mezi nimi. Děliče nejsou vybaveny žádnými „bleskorůžky“ a výrobce K&M na naše dotazy, zda zkoušel, co takový dělič v extrémní situaci vydrží, odpověděl něco v tom smyslu, co by se dalo přeložit přibližně jako NE. Proto jsme se s pracovníky firmy Elektroline rozhodli udělat takové ohňové zkoušky sami.
O půlnoci z 27. na 28.2.2007 jsme na místo vyjeli s trolejbusem číslo 349. Úsek od Dašické ulice (tj. 44 Okrouhlík) zůstal pod napětím a navazující část za děličem (302 Jahnova) byla vypnuta a zazkratována. Provedli jsme pak asi 15 přejezdů přes děliče různými rychlostmi pod proudem a nikdy se nám nepodařilo přetáhnout elektrické oblouky tak dlouhé, abychom jimi oba úseky propojili a buď vyrazili napáječ N44 v měnírně MR4 Drážka nebo dělič dovedli do stavu permanentního plápolu. Všechno bylo zblízka snímáno kamerou a záběry potvrdily, že vždy minimálně jedna až dvě mezery mezi kovovými segmenty na izolačních lištách buď vůbec nezahořely, nebo zhasly dřív, než byly zapáleny ty následující.
Nadělali jsme tam tu noc opravdu mnoho smradu spáleniny, hluku z elektrocentrály a světla z reflektorů. Hekali jsme při ručním tlačení trolejbusu zpátky za dělič, ale naštěstí z okolních domů na nás nikdo nevyběhl. Děliče zůstaly vítězně očouzené a celé. Snad se později někomu z našich řidičů po výpadku proudu v Jahnově ulici nepodaří to, co jsme tu noc nedokázali my, to jest, zapálit a zlikvidovat tuto velmi drahou armaturu.
Nový dělič U Kostelíčka se stal záhy značně populární. Svědčí o tom i výtah ze dvou SMS zpráv od jednoho nejmenovaného řidiče (je to ten, co nejraději jezdí v noci). Obsah lze lakonicky zkompimovat do jediného souvětí: „Ten nový nedělič je príma, ten z vozovny bys mohl dát hned vedle kvůli knedlení z křižovatky.“
Fando, děkujeme za ohlas. Ale přeci jen bychom ten z vozovny, po dokončení ohňových zkoušek, dali raději do Sakařovky, nebo ne?
Fotky nových děličů od Kostelíčka ještě nemám, tak si je tam běžte prohlédnout a vyšotit sami.
S pozdravem Lp

 Kategorie: Z provozu| JR | 01:26 | odkaz

Stránky trolejbusu 353, nejen o trolejbusech - http://www.trolejbus.cz